Sunday, March 27, 2011

SELANGOR

Batangsi Fall

State Selangor
Locationnear Semenyih
Coordinates and map N03 01.82' E101 54.26'
Water SourceSmall River
Waterfall ProfileCascades, Rapids
AccessibilityRiver trekking

Air terjun ini bertingkat tiga di kabupaten Hulu Langat sangat bagus untuk berkelah dan trekking. Cukup menyegarkan dengan kehijauan hutan serta ketenangan mendengar deruan air terjun yang menghempas batuan..

Pengunjung boleh memilih untuk berjalan atau perjalanan menyusuri laluan sungai yang mengambil masa sekitar 40 minit.

Bersiap sedia untuk basah dan mengambil tindakan pencegahan tambahan untuk mengelakkan batu-batu licin.
____________________________________________________________________

Bukit Apeh Fall

State Selangor
LocationHulu Langat FR
Coordinates and map N 03 06.21' E 101 46.94'
Water SourceStream
Waterfall ProfileVertical falls
AccessibilityTrekking

Antara air terjun terdekat dari Kuala Lumpur. Di pinggiran bandar ini sebuah kumpulan tempatan peminat telah mencipta suatu laluan jalan di daerah perbukitan Bukit Apeh dengan tujuan popular untuk jogging Boleh dipenuhi dengan ramai pengunjung terutama saat akhir pekan. Jejak ini dipelihara dengan sangat baik. Kerana beberapa pengunjung yang membuat onar akses asli dari Taman Wangsa telah ditutup. Sebuah jejak baru telah dibuka dari Taman Saga di Ampang. 
____________________________________________________________________ 

The Chiling Waterfalls 

State Selangor
Location21 kilometers from Kuala Kubu Bharu on the road to the Gap
Coordinates and map East 101 45.05' North 03 35.71'
Water SourceRiver
Waterfall Profile3 Vertical Waterfalls
AccessibilityHike and River Trek
  
Chiling mungkin merupakan air terjun paling indah Selangor. Untuk sampai ke chiling anda harus mengambil jalan dari Kuala Kubu Baru ke Gap. Setelah melewati Empangan Selangor, anda akan menyeberang jambatan di sungai Chiling. Anda boleh meletakkan kenderaan anda di tepi jalan selepas melepasi jambatan tersebut. Seterusnya kena berjalan kaki dalam lingkungan 100m anda akan tiba sebuah lapangan terbuka di samping sungai, dengan beberapa bangunan dan sebuah perkhemahan, dipelihara oleh jabatan Perikanan.

Sungai pertama penyeberangan adalah dengan jambatan gantung baru-baru ini dibina. Peraturan ketat telah diperkenalkan: selepas jambatan memancing berkhemah,, membuat kebakaran, dll tidak lebih dibenarkan.

Dengan berhadapan melewati laluan sungai lebih dari 5 kali anda disarankan bersedia dengan keadaan basah. (jangan nak melawa kalau nak buat aktiviti treking ni yer).

Setelah trekking selama sekitar satu setengah jam, anda akan melihat air terjun yang lebih rendah. Sebuah hadiah cukup besar. Ini adalah musim gugur yang kuat dengan kolam besar. Banyak ikan, yang seperti menggigit kaki anda.

Merupakan perjalanan ke lokasi yang menarik. Tapi kemalangan pernah terjadi di sini kerana banjir kilat. dinasihatkan supaya jangan melakukan aktiviti disini semasa cuaca buruk.
____________________________________________________________________ 

Lubuk Kawah fall
State Perak
LocationNear Tanjung Malim
Coordinates and map N 03 43.05' E 101 35.36
Water SourceRiver
Waterfall ProfileVertical fallls and cascades
AccessibilityTrekking


Sungai Bernam membentuk sempadan antara Selangor dan Perak. Mempunyai banyak anak sungai, semuanya berasal dari rentang utama sekitar Gunung Semangkok. Sg Lubuk Kawah adalah salah satu daripadanya, itu mengalir dr Sg Perah ke sungai Bernam. Kedua-dua sungai mempunyai air terjun. untuk sampai ke lokasi air terjun semakin kurang sulit dengan kewujudan jalan kecil sepanjang sungai Bernam. Salah satu jalan mengarah ke resort Teretak, di mana anda boleh meletakkan kereta anda. (sila dapatkan panduan untuk memulakan aktiviti ke air terjun).

Bahagian pertama dari perjalanan mengikuti jalan kecil. Berterusan melalui hutan buluh dan anda harus menyeberang sungai. Setelah sekitar satu jam anda akan menemui persimpangan sungai, di mana 4WD boleh menyeberangi sungai Bernam. Ini adalah salah satu kelemahan dari wilayah Bernam Ulu bahawa itu adalah bermain untuk 4WD's. Tentu saja ada pengecualian, tapi sering kali mereka tidak menaruh hormat terhadap alam.

 
Setelah trekking selama satu jam lagi anda menemui pertemuan dari Perah dan sungai Lubuk Kawah, dari mana tidak jauh untuk ke Kawah Lubuk.

 
menjejakkan kaki ke Lubuk Kawah adalah pengalaman yang indah di lokasi yang damai. Berhati-hatilah ketika anda mandi di sini kerana arus kuat.

____________________________________________________________________ 

Pisang Fall

State Selangor
LocationNear the Karak Highway
Coordinates and map N 03 19.010' E 101 43.966'
Water SourceStream
Waterfall ProfileVertical
AccessibilityShort River & Jungle Trek

 
Ketika orang-orang menggunakan Karak Highway, tidak banyak dari mereka menyedari bahawa ada sebuah air terjun yang bagus terletak di sepanjang jalan raya, tidak jauh dari KL. Ianya dipanggil Pisang Fall yang menjanjikan perjalanan trekking yang mengujakan.
 
Untuk memulakan perjalanan anda bermula dari Jalan Gombak lama ke Genting. Pada Km 11 anda akan menemui papan tanda ke Jungle Lodge, di mana anda boleh meletakkan kereta anda. Ikuti jalan sampai pagar Pumphouse tersebut. Masuk melalui gerbang kecil dan meminta izin untuk meneruskan ke air terjun.

 
Ikuti laluan sepanjang Sungai Gombak sampai menemui Jalan Karak tinggi di hadapan anda. Sungai Pisang mengalir melalui terowong di bawah jalan raya ini. Untuk sampai ke terowong pertama anda harus menyeberangi sungai Gombak. Ini dapat menjadi pengalaman yang mengujakan.

Anda boleh melewati terowong dengan mengharungi melalui air atau berjalan di tepi terowong untuk mengelakkan laluan basah.

 
Setelah melepasi terowong anda akan mengikuti sungai untuk beberapa ratus meter. Ini merupakan hutan yang bagus (dan negara lintah pada musim hujan). Kemudian anda akan melalui  sungai di sebelah kanan dan akan nampak satu papan tanda yang di cat merah.


Dari sini anda memerlukan dalam 30 minit berjalan kaki dengan terus mengikuti sungai, ada jalan di kedua-dua tepi sungai. 


Seterusnya anda akan menemui Pisang Fall setinggi lebih kurang 20 meter, kamu juga boleh bersembunyi di sebalik air terjun yang jatuh, memang sangat-sangat cantik (datang dan nikmatilah sendiri).








No comments:

Post a Comment