Monday, March 28, 2011

TERENGGANU

Lata Cemerong
State Terengganu
Location32 km from the Inner Highway Kuantan-K. Terengganu
Coordinates and map N 4° 39.60' E 103° 0.05'
Water SourceRiver
Waterfall ProfileNear Vertical Fall
AccessibilityRecreation Park


Cemerong Air Terjun atau beberapa panggilan Lata Cemeruh terletak di tanah batin Dungun, atau sekitar 30 minit memandu dari Kg. Pasir Raja, tempat yang baik untuk kegiatan trekking. Mencapai ketinggian 300m,dan ianya adalah air terjun tertinggi di Terengganu.
Sementara di jalan sana, anda akan melewati Bukit Besi yang seperti nama berkata, pernah menjadi gunung perlombongan besi. Saat ini, hanya sebuah gua seperti lubang kiri di pinggang dari 'bukit'. Hanya tidak jauh setelah gunung, anda akan melihat baut kain putih salji jatuh seperti tirai dari sebuah gunung berbatu di depan anda .... Itu cemerong Air Terjun dari batu. Bukankah itu memberi anda 'ommmp' untuk trekking 'mengambil nafas' kedatangan?
Dalam 2 jam perjalanan sebelum anda boleh berdiri di depan air terjun. Bahagian pertama dari perjalanan mungkin ditutup dengan tangga konkrit dan beberapa pondok-pondok kecil untuk berkelah. Pohon tua dan besar yang berdiri di sekeliling.
Pada akhir tangga, hanya lebih bawah di sebelah kanan anda adalah kolam renang. Tertawa dan teriakan dari pengunjung yang sedang bersenang-senang dalam air masuk ke telinga anda selain suara-suara unik dari serangga di hutan. Ini adalah hilir cemerong Air Terjun. Tapi, menahan nafas anda terlebih dahulu. Yang terbaik selalu yang terakhir datang.
Merasa seperti melakukan beberapa kegiatan terikat luar atau tindakan? Ya, anda mendapatkannya! Selama musim hujan, jalur trekking menjadi licin. Dalam rangka untuk meneruskan perjalanan, tali telah diikat oleh jabatan perhutanan di beberapa daerah turun tumpah, lalu tekan dan tahan tali dan berebut seperti anda turun. Tentu saja tidak sesederhana itu. Menyeberangi sungai adalah 'itinerary' biasa di trekking apapun. Sungai hanya persimpangan perjalanan sebenarnya melintasi sungai kecil (well, itu adalah aliran pada musim kering, tetapi akan berubah menjadi sebuah sungai yang nyata pada musim hujan). Air berjalan lambat di dasar sungai berbatu flat ini dan berubah menjadi jatuh ketika mencapai tepi. tali diikat dari satu hujung ke hujung sementara batang pokok diletakkan menyeberangi sungai. Tahan tali dan langkah pada batang bukan dasar sungai berbatu licin. Hati-hati, sebuah kecuaian kecil akan membawa anda ke menyesal.
Tidak boleh ada kesulitan atau masa yang sukar untuk perjalanan di hutan ini. Ini hanyalah sebuah perjalanan untuk mencabar stamina dan kekuatan kaki anda.
Ketika perasaan lelah menyerang anda, tiba-tiba suara dari kejatuhan luar biasa terdengar dari jauh, kelelahan inspirasi anda. Tapi, itu hanya ketika anda melewati sepotong buluh maka hanya anda melihatnya ... berdiri jauh tetapi belum seolah-olah di depan anda. Pada saat itu, anda akan bersetuju bahawa semua kesulitan dan kepayahan dalam perjalanan selama lebih kurang 2 jam adalah layak untuk air terjun seperti ini.
Air jatuh  dari gunung, jatuh dari 300m jauhnya dan menghempas ke kolam batu di bahagian bawah, gema gemilang hanya seperti memukul ribuan drum di depan anda. Sebelum anda tenggelamkan diri dalam air sejuk tersebut, anda sudah dimandikan oleh air percikan dari air terjun. Apa yang perlu menunggu? Lompat ke dalam air dan bersenang-senang!
____________________________________________________________________ 


1 comment:

  1. air terjun terhebat di terengganu adalah lata tembakah.terdapat 7 tingkat air terjun yang mempesonakan dan mengambil masa sejam pendakian cepat.tq

    ReplyDelete